Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر قرار باشد که جمهوری اسلامی ایران به آثار سینمایی خارجی جایزه دهد، یکی از آنان باید بن‌بست باشد که هم نگاهی به مهجوریت مسلمانان بوسنی از زاویه دید متفاوت دارد و هم پیام انسانی برای مخاطبین خود. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم-محمدباقر صنیعی منش: فیلم سینمایی "بن‌بست" اگرچه نامی تلخ و سنگین دارد اما خود دریچه‌‌ای به سوی نور و امید و روشنایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید در نگاه اول فیلم چندان کار پیچیده و سختی نباشد و کارگردان با انتخاب سوژه‌ای که در جهان مانند آن بسیار دیده شده فیلمی را ساخته باشد که مسیر دشواری ندارد، اما حقیقت این است که برعکس، کارگردان با دست گذاشتن روی تضاد و انشقاق میان دو خانواده، انگیزه و تفکر، فیلمی حساس و انسانی ساخته که می‌تواند یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های هنر یعنی اصلاح و رشد جامعه را دربر داشته باشد.

جشنواره جهانی فیلم فجر اگر بتواند با انتخاب چنین فیلم‌هایی آثار جدیدی را به سینمای ایران بیاورد، اقدامی بجا و فرهنگی کرده که البته باید چنین هم باشد.

"بن‌بست" داستان دو خانواده است که شباهت غمباری به هم دارند. یک خانواده مسلمان که پسرشان را که به علت سانحه تصادف در کما است، از دست می‌دهند و خانواده دیگر که دختری دارند که قلبش ضعیف است و رو به سراشیبی مرگ است.

"بهداشت اجتماعی" نمایش خیانت در لفافه تمسخر یک شکستگزارش تصویری از دومین روز سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجرسی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر 65 فیلم ایرانی را در معرض خرید خارجی قرار داد

خانواده دختر که متمول و پولدار و  از طبقه مرفه اسلوونی است، می‌خواهد با تلاش برای متقاعد کردن خانواده پسر از طریق پیشنهادهای مالی پرزرق و برق  آنان را مجاب کند که قلب فرزند خود را به آنان بدهند تا دخترشان نجات پیدا کند. اما خانواده پسر که از طبقه کارگر مهاجر بوسنی است، امید به آینده دارند و منتظرند تا فرزندشان از زندگی نباتی خارج شود و بتواند نجات پیدا کند. آنان حاضر نمی‌شوند که با پول، قلب پسر خود را معاوضه کنند؛ آنان می‌گویند که قلب پسرشان فروختنی نیست.

نمایی از فیلم بن‌بست

اینگونه می‌شود که بن‌بست ایجاد می‌شود و نقشه‌های خانواده نیازمند به قلب، بی‌فایده می‌ماند. هوش کارگردان اینجا دست به کار می‌شود و با ایجاد لحظاتی، خانواده پسر در شرایط حساسی قرار می‌گیرند. پدر دختر که تصاویر آنلاین دخترش روی تخت بیمارستان را مشاهده می‌کند یکباره متوجه احتضار و تلاش کادر درمان برای زنده کردن دختر می‌شود. تصاویر از موبایل در خانه والدین پسر دیده می‌شود و مادر پسری که حاضر نبود به هیچ عنوان قلب پسر خود را هدیه کند خود را برای لحظاتی جای مادر دختر می‌گذارد و در نتیجه احساسات مادرانه کار خودش را می‌کند و مادر حاضر به اهدای قلب فرزندش به دختر می‌شود.

فیلم در تمام مدت سیاه و سفید است اما زمانی که قرار بر اهدای قلب می‌شود همه چیز رنگی شده و فضای فیلم از آن حالت و جو غم‌آلود و نیست‌انگار خارج می‌شود. بن بست صورت و سیر ساده‌ای دارد اما با روند فیلم برای یک سکانس هم خسته‌کننده نمی‌شوند خصوصاً که بازی هنرمندان بسیار دیدنی و زیبا است.

فیلم در نگاه اول و به علت وجود جو ضداسلامی سینمای دنیا، شاید کمی ضد مسلمانان باشد اما رفته رفته با نمایش اعتقادات زیبای آنان و در نهایت ایثارشان برای اهدای قلب فرزندشان، پیامی در مسیر ستایش و تحسین یک خانواده مسلمان دارد. خانواده‌ای که به طور طبیعی حق دارند قلب فرزندشان را هدیه نکنند اما برای رضای خدا این کار را می‌کنند. جمله مادر پسر وقتی که پدر متمول به او می‌گوید چقدر باید برای این اهدا پرداخت کند زیبا و ماندنی است: قلب خریدنی نیست.

محتوای فیلم

بن‌بست بدون شک یک فیلم واقعیت‌گرای اجتماعی است و همین نشان می‌دهد که می‌توان از دل موضوعی تلخ و ناامیدکننده روشنی حقیقت و زیبایی را تماشا کرد. خود کارگردان فیلم یعنی میدرندورفر، درباره فیلم می‌گوید: ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که عدم همدلی در روابط بین فردی یکی از حادترین مشکلات جهان به حساب می‌آید. روز به روز، سرمایه‌داری ظالم و بی‌رحم، روابط انسانی و غمخواری برای درد دیگران را ویران می‌کند و جهان را به سمت جنگی همه‌جانبه سوق می‌دهد. به نظر می‌رسد همدلی، شفقت، حساسیت به درد دیگران، همه در حال محو از نقشه جهان است. در این شرایط مهم است داستانی بیان کنم که در آن روابط انسانی از نو زنده می‌شوند و حساسیت به سرنوشت دیگری به عنوان ارزشی مهم در تمدن ما از نو بازیابی می‌شود.

جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، جهانی در بن‌بست است. ما در نوعی بن‌بست تمدنی گیر کرده‌ایم که گریز از آن بدون درک متقابل و احترام به ارزش‌های اساسی انسان و انسان‌گرایانه امکان‌پذیر نیست.

صحبت‌های فیلمساز نشان می‌دهد که احساسات انسانی و روابط میان افراد را به درستی درک کرده است و ضرورت نوزایی آن را در دنیای ستمگر کنونی احساس می‌کند. از سوی دیگر فیلم نگاه مهربانی نسبت به خانواده‌های کارگر و طبقه پایین جامعه دارد و مشخصاً علیه سرمایه‌داری و سرمایه‌داران است. همینطور فیلم از زاویه دیگری ظلم و بی‌احترامی نسبت به خانواده‌های مسلمان بوسنی را نشان می‌دهد که روزگاری در کشورشان مورد نسل‌کشی قرار گرفتند و امروز باید قلب پسرشان را برای اسکناس بفروشند. چیزی که به نظر می‌رسد فیلم بیان می‌کند عبارت است از ادای دینی به مسلمانان بوسنی که روزگار مدیدی است رنج می‌کشند و حالا با این بخشندگی نسبت به خانواده‌ای متمول، سرمایه‌داری را بی‌آبرو می‌کند.

ضرورت حضور در جشنواره

بن‌بست جزو آثاری است که بدون شک باید در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشته باشد؛ اگر قرار باشد که جمهوری اسلامی ایران به آثار سینمایی خارجی جایزه دهد، یکی از آنان باید بن‌بست باشد که هم نگاهی به مهجوریت مسلمانان بوسنی از زاویه دید متفاوت دارد و هم پیام انسانی برای مخاطبین خود. بن بست می‌تواند الگویی برای فیلمسازان داخلی و خارجی نیز باشد تا در دنیای امروز روشنایی‌ها را نیز ببینند. مدیران جشنواره نیز باید همین رویکرد را در انتخاب فیلم‌های جشنواره به کار بگیرند. رویکردی که برخواسته و برآمده از نگاه هنری با منطق جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی و دیپلماسی فرهنگی است: زبان هنر برای بیان احساسات انسانی و دینی.

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فیلم سینما فیلم سینما جشنواره جهانی قلب پسر بن بست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۵۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برای حل مشکلات معیشتی کارگران باید برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا او با خیال راحت و تمرکز کافی بتواند در محیط کار حاضر شود و از طرف دیگر لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی شامگاه _یکشنبه، نهم اردیببهشت_ در دیدار با جمعی از کارگران و مسئولان اداره کار خراسان رضوی که به مناسبت روز کار و کارگر برگزار شد، اظهار کرد: کارمندان و کارگران غیور و دلاور سرمایه افتخار و سرافرازی این ملت و نظام مقدس اسلامی هستند، شما عزیزان با مقاومت و مجاهدت خود چه در عرصه فعالیت و کار و چه در عرصه کارآفرینی و محیط کار سرمایه ارزشمندی برای این نظام به‌ویژه در تقابل با کارشکنی‌های دشمنان ایجاد کرده‌اید.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تمام پیشرفت و تعالی که توانسته در مقابل توطئه‌ها، تهاجم‌ها و عدوات دشمن طی ۴۵ سال عمر انقلاب به دست آورد را مدیون مجاهدات ارزشمند شما برادران زحمتکش و عزیزانی است که در عرصه کار و فعالیت توانستید رشد جامعه را به نقطه‌ای برسانید که دشمنان ما در همه سرکوب‌هایی که نسبت به ما داشتند ناموفق باشند.

کارگر تنها با طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار نمی‌شود

امام جمعه مشهد مقدس با بیان اینکه مشکل مسکن کارگران تنها با اجرای طرح نهضت ملی مسکن رفع نمی‌شود، ادامه داد: استفاده از این طرح در مرحله نخست نیازمند منابع مالی قابل‌توجهی است که با توجه به درآمد، اجاره‌بها و وضعیت معیشت کارگران، این قشر شریف نمی‌تواند از این طرح بهره‌مند شود؛ بنابراین باز هم افرادی که در جریان رفاه نسبی قرار دارند توان پرداخت این مبلغ را داشته و دوباره این قشر زحمتکش کارگر است که بی‌خانه می‌ماند.

رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برای حل مشکلات معیشتی کارگران نمی‌توانیم تنها به دنبال افزایش دستمزد باشیم، گفت: چراکه هم‌زمان با افزایش حقوق کارگران قیمت سایر خدمات اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند و این اقدام تأثیر چشمگیری در زندگی آنان نخواهد داشت و بیشتر به ضرر این قشر و اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات معیشتی کارگران نیازمند یک طرح جامع در کنار افزایش دستمزد است، اضافه کرد: شرایط زندگی در طول زمان برای کارگران سخت‌تر می‌شود، بنابراین برای رفع مشکلات معیشتی کارگر نیاز است، برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا او با خیال راحت و تمرکز کافی بتواند در محیط کار حاضر شود و از طرف دیگر لذت آسایش و رفاه را در کنار اعضای خانواده تجربه کند.

رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است

امام‌جمعه مشهد مقدس رشد اقتصاد کشور را در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر و کاهش دغدغه‌های او عنوان کرد و افزود: یکی از اقداماتی که در حال حاضر برای کاهش فشار گرانی انجام می‌شود، دادن کالابرگ به عموم مردم است، بهتر بود این کالابرگ با اولویت‌بندی ابتدا به قشر کارگر داده می‌شد.

وی با تأکید بر نقش نیروی کار جوان و خلاق داخلی و اهمیت استفاده از آن ابراز کرد: نیروی جوان، متخصص و خلاق در جامعه بسیار وجود دارد که اگر به‌خوبی از توان و نیروی آنان در تولید استفاده شود، ما شاهد رشد چشمگیر اقتصاد کشور خواهیم بود.

ضرورت نهادینه شدن «فرهنگ کار» در جامعه

علم‌الهدی به نواقصی که در «فرهنگ کار» جامعه وجود دارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه ما فرهنگ نادرستی است که در حوزه فعالیت‌های کاری وجود دارد که اگر این فرهنگ به درستی در نیروی کار ما نهادینه شود، بازدهی مجموعه‌های اقتصادی ما بسیار بالا می‌رود.

وی با انتقاد به زمان بازنشستگی نیروهای کار خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ به درستی در جامعه حاکم شود، دیگر شرایط سنی و جسمی عامل تأثیرگذاری در به‌کارگیری افراد نیست، شما ببینید درست زمانی که یک فرد به اوج توانمندی و تجربه در حوزه کاری خود می‌رسد، بازنشسته می‌شود؛ اگر این تخصص بعد از بازنشستگی در یک مجموعه دیگر به کار گرفته شود که خیلی خوب است، اما اگر موجب منزوی شدن و خانه‌نشینی فرد شود، ضرر بزرگی برای اقتصاد و تولید کشور است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ کار را نمی‌توان با نصیحت و از بیرون به افراد انتقال داد، بیان کرد: این فرهنگ تنها می‌تواند توسط خود نیروی کار و کارگر ایجاد شود و مسئله‌ای نیست که از بیرون و با تعلیم و تربیت بشود به افراد دیکته کرد؛ بنابراین اگر در یک محیط کارگری ۱۰۰ نفرِ تنها ۳۰ نفر به درستی مشغول فعالیت شوند، ناخودآگاه آن ۷۰ نفر دیگر را به دنبال خود می‌کشند. شما در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌بینید که گاهی با ۶ نفر کارمند نتیجه و دستاوردهای بیشتری از یک دستگاه تولیدی سابقه‌دار دارند.

تقدم مشارکت در کار نسبت به سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، عنوان کرد: منظور مقام معظم رهبری از مشارکت مردم بیشتر از نوع کار است، زیرا مشارکت در کار مقدم بر مشارکت در سرمایه است. البته مشارکت در سرمایه نیز ضروری و لازم است، نه اینکه مشارکت در سرمایه مهم نیست، اما عمده تأثیرگذاری به قشر کارگر و تولید برمی‌گردد که اگر جهش پیدا کند، بازار کار گسترده‌ای را به وجود می‌آورد.

مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی است

علم‌الهدی به کاهش نرخ بیکاری کشور به ۸ درصد اشاره کرد و گفت: یکی از افتخارات نظام در این مدت کاهش نرخ بیکاری بوده است که این رقم در استان با توجه به فعالیت شما قشر زحمتکش و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ۶.۲ درصد رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات حوزه کار و کارگر بیان کرد: معمولاً در ایام «روز کارگر» مسائل و راهکارهایی مطرح می‌شود که بعد به مرحله اجرا نمی‌رسد و مشکلات حوزه معیشت کارگران به قوت خود باقی می‌ماند.

کد خبر 748909

دیگر خبرها

  • کارگر باید لذت آسایش و رفاه را در کنار خانواده خود تجربه کند
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • خانواده محور بودن برنامه‌های دهه کرامت در آذربایجان شرقی
  • سرمربی سرشناس و پرتغالی سپاهان زن ایرانی گرفت و مسلمان شد | من الان یکی از خانواده های ایرانی هستم + جزئیات
  • ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است
  • دومین زائرسرای ویژه محرومان کمیته امداد در مشهد بهره برداری شد